محبــوبه عشــوریان | آموزش صنایع دستی

محبــوبه عشــوریان | آموزش صنایع دستی

وب سایت آموزشـی و اطلاع رسانـی دانشجویان و علاقه مندان صنایـع دستـی

نظرسنجی سایت

برای ساخت تار و سه تار کدام چوب مناسب می باشد؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 47
  • بازدید دیروز : 6
  • بازدید کل : 1558

چوب گردو


چوب گردو

درخت گردو هم به صورت پراکنده در گروه های کوچک در جنگل های شمال ایران -حوزه ی خزر- می روید و هم در بسیاری از نقاط ایران که دارای آب و هوای نیمه خشک یا مدیترانه ای هستند مانند آذربایجان،کردستان،لرستان،شمال فارس،اطراف اصفهان و... کاشته می شود،لذا گسترش آن در کشورمان بسیار وسیع است.

درختان جنگلی آن دارای قامت بلند و تنه های قطور تقریبا به ارتفاع 12 و 15 متر و قطری درحدود40 تا70 سانتیمتر هستند.در صورتی که تک درختان کاشته شده از این گونه در نقاط مختلف کشورمان، دارای تنه ی کوتاه به ارتفاع 1تا2 متر و گرزن بزرگ و گرد بوده و قطر تنه آنها به 100 الی 160 سانتیمتر می رسد.وزن مخصوص چوب گردو حدود0.60 است و اگر چه تنه ی آن غالبا کوتاه است ولی چوب درون آن دارای رنگ قهوه ای روشن تا تیره با رگه ها و نقش و نگار بی نظیر و زیبا و بسیار دل انگیز است.

***

چوب گردو نیمه سبک،نیمه نرم و همگن بوده و به خوبی قابل تورق است به طوری که می توان از آن به وسیله ی ابزار جدید وماشین آلات قوی،روکش هایی به ضخامت 0.3 میلیمتر تهیه کرده است. چوب گردو راست تار و خوش کار بوده و دوام آن بسیار خوب است،در داخل آب،ریش ریش نمی شود، الیاف آن زود جدا نمی شود و خواص تکنولوژیکی آن عالی است.

روکش گردو در ایران و دیگر کشورهای جهان در صنایع مبل سازی،نماسازی،تخته لایی سازی، دکوراسیون چوبی،صنایع پوششی و... هنوز هم دارای اهمیت فوق العاده ای بوده و طرفداران پروپا قرصی دارد. چوب گردو،در صنایع دستی چوبی ایران کاربرد فراوان دارد و از این چوب به ویژه در خراطی،منبت کاری،مشبک کاری و معرق کاری و...استفاده ی زیاد می شود

  انتشار : ۱۲ فروردین ۱۴۰۳               تعداد بازدید : 16

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

اصفهان-خیابان اشرفی اصفهانی-دانشگاه پیام نور-مرکز اصفهان

استاد دانشگاه، مدرس رسمی و مشاور صنایع دستی کشور

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما