محبــوبه عشــوریان | آموزش صنایع دستی

محبــوبه عشــوریان | آموزش صنایع دستی

وب سایت آموزشـی و اطلاع رسانـی دانشجویان و علاقه مندان صنایـع دستـی

نظرسنجی سایت

برای ساخت تار و سه تار کدام چوب مناسب می باشد؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 36
  • بازدید دیروز : 33
  • بازدید کل : 1407

چوب چنار


چوب چنار

چنار

این نوع درخت در اروپا به جز شمال و شمال شرق اروپا به صورت کاشته شده دیده می شود و در ایران نیز گونه ای از آن با نام علمی Platanus Orientalis-L.در اکثر نقاط مانند اصفهان،تهران،ارومیه، خراسان،جنوب البرز و... کاشته می شود.

تنه ی بدون شاخه ی درخت چنار تا 8متر بلندی و 1متر قطر دارد.ضمن آنکه در کشورمان چنارهایی می روید که تنه ی بدون شاخه ی آن تا 18متر و قطر آن گاهی در تک درختان تنه کوتاه تا بیش از 4متر می رسد.چوب برون آن پهن و مایل به زرد،چوب درون صورتی رنگ مایل به خاکستری و حدود آن کاملا مشخص نیست.

وزن مخصوص چوب چنار 0.57 است و در مجموع باید گفت این درخت دارای چوبی نیمه سنگین، نیمه سخت،همگن،راست تار ئ خوش کار بوده و پره های چوبی آن در برش شعاعی نقش یسار زیبا و جالبی به وجود می آورد که به ویژه پس از لاک زدن،بسیار جلوه می کند.


چوب چنار با آنکه زود خشک می شود ولی تاب بر می دارد.کار با آن توسط همه ی ابزار آسان است.به خوبی قابلیت جذب لاک الکل را دارد و به خوبی هم پرداخت می شود.چنار،چوبی است کم دوام و استحکام آن در برابر مقاومت یا ضربه کم است.قابلیت تورق و تراش زنی آن خوب است.چوب چنار یکی از مناسب ترین چوب ها برای خراطی است.این نوع چوب درهنرهای دیگر از جمله در معرق کاری هم کاربرد دارد.ضمن آنکه در کشورمان از آن برای روکش های نمایی بسیار زیبا و نیز ساخت پایه های صندلی لهستانی و... نیز استفاده می شود.

  انتشار : ۳۰ فروردین ۱۴۰۳               تعداد بازدید : 4

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

اصفهان-خیابان اشرفی اصفهانی-دانشگاه پیام نور-مرکز اصفهان

استاد دانشگاه، مدرس رسمی و مشاور صنایع دستی کشور

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما