محبــوبه عشــوریان | آموزش صنایع دستی

محبــوبه عشــوریان | آموزش صنایع دستی

وب سایت آموزشـی و اطلاع رسانـی دانشجویان و علاقه مندان صنایـع دستـی

نظرسنجی سایت

برای ساخت تار و سه تار کدام چوب مناسب می باشد؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 3
  • بازدید دیروز : 6
  • بازدید کل : 1514

نازک کاری


نازک کاری

نازک کاری

محصولات نازک کاری چوب بسیار متنوع بوده و شامل انواع سینی، شکلات خوری، قندان، جاسیگاری، ظروف مخصوص میوه، کاسه و بشقاب قلمدان، جلد آلبوم، صفحه شطرنج و ... می‌شود بي شک شاخص‌ترین هنر شهرهای سنندج، ارومیه و رشت هنر نازک کاری (با ریزه کاری چوب) است. نازک کاری چوب عبارت از هنری که طی آن چوب‌هایی بر اساس طرح و نقش مورد نظر بر قسمت‌های خالی شده چوب زمینه روکش می‌شود.

مواد اولیه مورد مصرف نازک کاران چون شامل انواع چوب نظیر گردو، گلابی، سنجد، کیک ،کاج، توسکا و چنار است و مواد کمکی را به طور عمده سرپشم سرد و گرم لاک الکل، لاک سلولزي و کیلر تشکیل می‌دهد.

نازک کاری چوب ممکن است از طریق نازک کردن تولید و و ظرافت بخشیدن به آن به صورتی که نگاره نگاره‌های موجود در متن اصلی چوب را به زیبایی تمام در معرض دید قرار دهد حاصل شود در این زمینه نازککاران چوب سنندج مهارت بسزایی دارند.

محصولات نازک کاری چوب بسیار متنوع بوده و شامل انواع سینی، شکلات خوری، قندان، جاسیگاری ،ظروف مخصوص میوه، کاسه و پشقاب ،قلمدان، جلد آلبوم، صفحه ي شطرنج و ...می‌شود .

گاه اين هنر با هنرهای دیگری نظیر منبت کاری و معرق کاری همراه می‌شود. تا مجموعه‌ای از هنر را در قالب محصول زیبایی به دوستداران هنر عرضه دارد.

  انتشار : ۲۳ فروردین ۱۴۰۳               تعداد بازدید : 10

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

اصفهان-خیابان اشرفی اصفهانی-دانشگاه پیام نور-مرکز اصفهان

استاد دانشگاه، مدرس رسمی و مشاور صنایع دستی کشور

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما