محبــوبه عشــوریان | آموزش صنایع دستی

محبــوبه عشــوریان | آموزش صنایع دستی

وب سایت آموزشـی و اطلاع رسانـی دانشجویان و علاقه مندان صنایـع دستـی

نظرسنجی سایت

برای ساخت تار و سه تار کدام چوب مناسب می باشد؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 7
  • بازدید دیروز : 14
  • بازدید کل : 1837

خاتم کاری


خاتم کاری

خاتم سازی

کهن ترین نمونه های خاتم که تاکنون به دست ما رسیده است، مربوط به دوره ی صفوی است ولی آثار و مدارکی نیز به دست آمده و مؤید آن است که این هنر از زمان دیلمیان در کشورمان وجود داشته است.

نخستین کاربردهای خاتم بیشتر مربوط به اماکن مقدسه، رحل قرآنها و صندوقچه ی روی مقابر و مزار شخصیت های مذهبی است ضمن آن که به نظر بسیاری از پژوهشگران، زادگاه خاتم سازی شهر شیراز است و این هنر که تولیدش در سطح جهانی - با ویژگیهای خاص آن - منحصر به ایران است، از شهر شیراز به دیگر شهرها مانند اصفهان، تهران و گلپایگان راه یافته است. گفتنی است اگرچه در کشورهایی مانند سوریه، لبنان و هند کارهایی شبیه به خاتم انجام می شود ولی خاتم سازی با خصوصیات و ویژگیهای منحصر به فرد خود، تنها مربوط به ایران بوده و هست و آثار تولیدی دیگر کشورها تنها از لحاظ ظاهر با خاتم ایرانی شباهت داشته و شیوه ی تولید آن با خاتم متفاوت است.

در حال حاضر خاتم، زمینه های کاربردی بسیار وسیع و گسترده ای دارد و برای ساخت انواع جعبه ها، قاب ها، مبلمان میز و تختخواب، آلات موسیقی، عصا، پیپ و.... مورد استفاده قرار میگیرد. گواه که شاهکارهای این هنر را می توان در تالار خاتم مجلس شورای اسلامی و اتاق خاتم کاخ مرمر و نیز چند میز خاتم تولید شده توسط هنرمندان مدرسه ی صنایع قدیمه و سازمان میراث فرهنگی کشور به عینه دید و به قضاوت در مورد آنها پرداخت.

  انتشار : ۲۷ فروردین ۱۴۰۳               تعداد بازدید : 9

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

اصفهان-خیابان اشرفی اصفهانی-دانشگاه پیام نور-مرکز اصفهان

استاد دانشگاه، مدرس رسمی و مشاور صنایع دستی کشور

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما