محبــوبه عشــوریان | آموزش صنایع دستی

محبــوبه عشــوریان | آموزش صنایع دستی

وب سایت آموزشـی و اطلاع رسانـی دانشجویان و علاقه مندان صنایـع دستـی

نظرسنجی سایت

برای ساخت تار و سه تار کدام چوب مناسب می باشد؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2
  • بازدید دیروز : 19
  • بازدید کل : 1493

چوب اقاقیا


چوب اقاقیا

 

اقاقیا درخت یا درختچه ای زینتی و گلدار است که تنه بدون شاخه آن تا 10 متر ارتفاع و 80 سانتیمتر قطر دارد. درختی سریع الرشد و دیر خزان با تاج گسترده و برگ هایی مرکب از 11-23 برگچه بیضی به رنگ سبز تیره می باشد.

اقاقیا بومی آمریکای شمالی است اما امروزه در بیش تر نقاط کره زمین از جمله ایران ، یافت می شود. گیاه اصلی و وحشی اقاقیا ، خاردار است ولی در گونه های پرورش یافته آن ، خار از بین رفته و امروزه اقاقیای خاردار کم تر دیده می شود. تا کنون 20 گونه اقاقیا شناخته شده است که بنام ترین آن ها ، اقاقیای معمولی است. (اقاقیای بنفش ، زرد و اقاقیای چتری گونه های دیگر اقاقیای معمولی هستند.) گونه بنام دیگر اقاقیای سرخ است که اقاقیای گل یا گلی نیز نامیده می شود و دارای گل های سرخ رنگ و درشت است. چوب درون با حدود کاملا مشخص،زرد مایل به سیز یا زیتونی و گاه قهوه ای طلایی و درخشان است.


وزن مخصوص آن 0.7 است. چوبی است نیمه سنگین ، بسیار سخت ، کج تار، نسبتا همگن با هم کشیدگی متوسط ، قابل ارتجاع و به ویژه قابل خمش.سطح رنده شده‌ این چوب متراکم ، صاف و صیقلی و شاخی به نظر میرسد و معمولا از آن برای قسمت های داخلی ساختمان ها ، واگن سازی ، گاری سازی ، تیرک ، پارکت ، پله و دستگیره سازی مصرف می شود. همچنین از این چوب برای خراطی،فرز کاری،کنده کاری و منبت کاری نیز می توان استفاده کرد.

  انتشار : ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳               تعداد بازدید : 5

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

اصفهان-خیابان اشرفی اصفهانی-دانشگاه پیام نور-مرکز اصفهان

استاد دانشگاه، مدرس رسمی و مشاور صنایع دستی کشور

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما