محبــوبه عشــوریان | آموزش صنایع دستی

محبــوبه عشــوریان | آموزش صنایع دستی

وب سایت آموزشـی و اطلاع رسانـی دانشجویان و علاقه مندان صنایـع دستـی

نظرسنجی سایت

برای ساخت تار و سه تار کدام چوب مناسب می باشد؟

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 17
  • بازدید دیروز : 14
  • بازدید کل : 1805

چوب زیتون


چوب زیتون

زیتون

رویشگاه طبیعی این درخت،سواحل دریایی مدیترانه تا خاورمیانه است و در کشورمان نیز به صورت کاشته شده در منطقه ی رودبار و به صورت خودرو در ارتفاعات منطقه ی جیرفت وجود دارد ولی به علت کمی مقدار آن نمی توان آن را جزء چوب های تجارتی ایران محسوب کرد.تنه ی بدون شاخه ی زیتون 3متر بلندی و 60 سانتیمتر قطر دارد.وزن مخصوص آن نیز0.85 است.چوب زیتون در مجموع چوبی است سنگین،بسیار سخت ولی همگن،با هم کشیدگی کم که برش های طولی آن صاف و صیقلی و در عین حال قدری چرب و مومی به نظر می رسد.

چوب زیتون به خوبی قابل صیقل دادن،پرداخت و لاک کاری است و از آن برای ساخت صنایع دستی چوبی نظیر آثار خراطی،کنده کاری،مشبک کاری و منبت کاری و معرق کاری استفاده می شود.ضمن آنکه از آن روکش های مختلفی نیز می توان تهیه کرد و آن را برای مهر سازی،نماسازی، جعبه های تزییناتی، لوازم کوچک زینتی و نماسازی اختمان های محلی و... نیز به کار برد.

چوب تازه بریده ی زیتون دارای طعمی کمی ترش و بوی مطبوع است و وقتی زود خشک می شود، تمایل به تشکیل ترک های انتهایی دارد و با وجود سختی و تراکم زیاد،کار با آن توسط ابزار مختلف مشکل نیست.

درخت زیتون دارای تنه ی خیلی بی نظم و بدشکل بوده و چوب برون آن باریک،خاکستری تا زرد کم رنگ و چوب درون قهوه ای مایل به زرد و دارای نقش و نگار بسیار زیبا و رگه های قهوه ای زیتونی تیره رنگ نا منظم است.

  انتشار : ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳               تعداد بازدید : 4

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

اصفهان-خیابان اشرفی اصفهانی-دانشگاه پیام نور-مرکز اصفهان

استاد دانشگاه، مدرس رسمی و مشاور صنایع دستی کشور

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما